Teemu Hiilinen - Teemu tarttuu toimeen

Vantaan porvarit pakenevat kehitysvastuuta

Vantaan Sanomissa (3.9.) ilmestyi Vantaan valtuuston puheenjohtaja Tapani Mäkisen kunnallispoliittisia näkemyksiä esittelevä artikkeli. Mäkisen mukaan Vantaan kaupunki ei tule selviämään taloudellisista ongelmistaan ellei se aloita lakisääteisten palvelujen voimakasta yksityistämistä ja ulkoistamista. Yksityistäminen on kuitenkin vain kehittämisvastuun siirtämistä yksityiselle yritykselle. Sen voimakas puoltaminen kertoo nähdäkseni pelosta kohdata haasteet, seistä niiden edessä ja ratkaista ne. Vantaan nykyinen tilanne on mahdollisuus, mahdollisuus tehdä asioita toisin, rakentaa ja kehittää palveluita. Tämä mahdollisuus meidän tulee käyttää itse, ei antaa sitä markkinavoimille.

Mäkinen syyttää vasemmistoa siitä, ettei se toimi kuten hän haluaa - mikä on vain hyvä asia. Toiset meistä kun ovat tarpeeksi vahvoja kantamaan muutoksien tuoman vastuun sen sijaan että vain luovuttaisivat sen edessä. Mäkisen mielestä Vantaan poliittinen yhtenäisyys on vaakalaudalla, mutta tämähän vain todistaa demokratian toimivan: turha on kiskoa samaa köyttä, jos matka on syvälle suohon. Nyt tarvitaan uudenlaista ajattelua, ja sitä me toivottavasti saamme valtuustoon lisää ensi kuussa.

Mäkinen tuo vaalikorttina esille myös Helsingin ja Vantaan yhdistämisen, mikä mielestäni on todella huono vaihtoehto lähidemokratian kannalta. Muodostuvassa kaupungissa olisi yli 700 000 ihmistä, jolloin lähidemokratian toteutuminen olisi mahdoton yhtälö. Valta siirtyisi yhä enemmän virkamieskoneistolle.

Mäkinen ei myöskään ole ainoa samassa lehdessä “kunnostautuva” kokoomuslainen: apulaiskaupunginjohtaja Jukka Salminen ilmoittaa, että omaishoitajia ei oteta enää tänä vuonna. Jonoon pääsee kyllä, mutta rahaa saa vasta ensi vuonna - jos sitä silloinkaan löytyy. Tämä on täysin naurettavaa. Jos ensin valitetaan, että talous on ruvella ja jotain pitäisi tehdä, niin miksi samaan hengenvetoon tuhotaan halvinta ja parhaisiin kuuluvaa hoitomuotoa vanhuksille ja vammaisille? Ovatkohan Salminen ja Mäkinen laskeneet paljonko omaishoidon alasajo tulee maksamaan pitkässä juoksussa kunnalle? Tuskin. Näitä suunnitelmia ei ilmeisesti ole tehty ajatellen tulevaisuutta pidemmällä tähtäimellä, vaan säästöt pitää saada nyt ja heti. Ei siis ole niin väliä, mihin summiin säästötoimenpiteiden todelliset kustannukset nousevat muutaman vuoden päästä, kunhan nyt vaalivuotena saadaan päteä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Sen sijaan että riepottelisit kylmiä lukuja pannen niitä Tapanin mielipiteiden piikkiin, niin MITEN sinä laittaisit Vantaan talouden kuntoon? Miten hillitset kulujen kasvun nykyisestä 8 % tuohon vaadittuun 3 %? Vai oletko kenties sitä mieltä, että nelinkertainen velkaantuminen on ihan jees?

Mäkisellä oli ongelma ja siihen ratkaisu: tehostaminen ja yksityistäminen. Ja sinun vaihtoehdot olisivat?

Käyttäjän hiilinen kuva

Tehostaminen ja omien palveluiden kehittäminen.

En muutenkaan ymmärrä tätä yksityistämisen mantraa, varsinkaan kun Suomi on kylmä ja pimeä maa Pohjolassa. Meillä ei ole niin paljon palveluntarjoajia, jotta täällä syntyisi todelliset markkinat.

Miten yksityinen yritys voi tuottaa samat palvelut halvellamma? Laskemalla laatua, karsimalla henkilöstökuluista tai nostamalla maksuja (ulkoistamisessahan asiakkalle tulevat maksut ovat samat.) Kaupungilla luulisi olevan isot synergia edut, mutta niitä ei osata käyttää hyödyksi.

Tehostamalla omaa toimintaa voimme tehdä palveluita, jotka ovat laadukkaita ja edullisia. Vantaan velkaantuminen on ongelma, mutta osa velasta johtuu korottomasta lainasta valtiolle (Kehä III) ja suurista investoinneista Marja-Vantaalle. Nämä investointirahat oletettavasti tulevat takaisin verojen muodossa.

Tehostamalla ja kehittämällä. Kiitos.

Hyvä Teemu!
Olen erittäin samaa mieltä kanssasi pitkäjänteisyydestä ja palvelujen kehittämisestä.
Koska vain kunnollisilla kuntapalveluilla saamme lisää iloisia veronmaksajia Vantaalle. Ja niitä me totisesti tarvitsemme tässä velkataakassa.
Nyt pitää olla malttia tehdä päätöksiä, jotka tuovat rutkasti lisää veronmaksajia Vantaalle, niin yrityksiä kuin yksityisiä.

Sen sijaan tuota Helsingin ja Vantaan yhdistämistä en näkisi noin pahana peikkona välttämättä.
Esim. 10-miljoonaisessa Lontoossa on eriytetty kaupunginosa-hallinto. Jokainen isompi kaupunginosa saa aivan itsenäisesti päättää kaikista asioistaan, jopa veden ja sähkön hinnasta - se se on paikallista päätöksentekoa ja lähidemokratiaa!
Isoa kaupunkia voidaan johtaa siis muutenkin kuin keskusjohtoisesti.
Asia kannattaa tutkia, ennemmin kuin hutkia, vai mitä?

P.S. Minä taas rakastan TiPSiä ja varsinkin sen T98 Tornadot ja T94 Tipit- joukkueita! Kentillä tavataan!

t. Vaula Norrena, vihreä ehdokas ja futisaktiivi Vantaalta

Käyttäjän hiilinen kuva

Kaupunginosa hallinnot ovat todellakin toimineet Lontoossa, missä olen pienen hetken elämästäni asunut. Tämä malli voisi toimia myös PK-seudulla, mutta sitä ei juurikaan koskaan ole ehdotettu. Ehkä kirjoitin tuon kohdan liian hyökkääväksi. Voidaanhan sitä tutkia, jos hutkis sitten sen jälkeen.

PS. VJS > muut :)

Käyttäjän kangaro kuva

Kortesalmi:

- "Mäkisellä oli ongelma ja siihen ratkaisu: tehostaminen ja yksityistäminen. Ja sinun vaihtoehdot olisivat? "

Hiilinen:
- "Nyt tarvitaan uudenlaista ajattelua, ja sitä me toivottavasti saamme valtuustoon lisää ensi kuussa."

Kokomuus on ikävästi juurtunut omaan kaavaansa jossa ei ole olemassa muita vaihtoehtoja kun yksityistäminen. Lienee yhteensopiva puolueen perinteisen linjan kanssa ja luonnollinen seuraus sen asemasta, porvallisten ja yrittäjien etujen puolustajana. Mitä muuta siitä voi odottaakaan. Kansa on kuitenkin pettynyt.

Kuntalaisten tarpeiden ja toivomusten paremmin vastaavia ratkaisuja ihan varmasti löytyy jos halu siihen vain on, joten olen Hiilisen kansa samaa mieltä että mikäli ei nykyinen valtuusto kykenee muuhun kun yllä mainittuihin toimenpiteisiin, on saatava uutta verta ja uudet kyvyt hoitamaan asiat. Itsehän ne tunnustaa, emme kykene (muuta kuin...)...

Mikä se on se uudenlainen ajattelu? Lisää ja parempia palveluita? Mitä sinä teet, kun rahaa ei ole ja sitä pitää saada kulumaan vähemmän?

Ykstyistäminen on tehokkaampaa mm. siten, että kalliit laiteinvestoinnit saadaan tehokkaampaan käyttöön. Teemu: koneet ne sen raskaan työn nykyisin tekevät :)

Ehdokas Kangas voisi myös vähän valaista omia näkemyksiään uudenlaisesta ajattelusta :)

Omat keinoni esittelen tässä:
http://marilla.blogit.uusisuomi.fi/2008/09/05/i-vantaa/

Käyttäjän hiilinen kuva

Hopsis, Kortesalmihan asettelee sanoja suuhuni, mitä en ole sanonut (http://fi.wikipedia.org/wiki/Olkinukke). En sanonut lisää ja parempia palveluita. Sanoin tehostamalla ja kehittämällä omia palveluita.

Koneetko tekevät raskaat työt sosiaali- ja terveysalalla? Ehdokas Kortesalmi latelee nyt, mitä sattuu. En ainakaan itse ole töissäni nähnyt konetta, mikä hoitaisi ihmistä, enkä ole nähnyt lastentarhanopettajakonetta, kenelle vien poikani päivähoitoon. Kuinka monta tehdasta Vantaan kaupunki muuten omistaa ja kuuluvatko ne kuntien lakisääteisiin palveluihin?

Tehostamalla ja kehittämällä, Kortesalmi.

Katsoppas kun ihan tuossa ekassa kommentissa sanoin, että tehostamalla JA yksityistämällä.

Raskas fyysinen työ tehtiin maata kaivaessa. Iso osa kunnan palveluista tehdään koneilla. Koneet tehokäyttöön.

Tehostaminen ja kehittäminen on sanahelinää, jos niitä ei pysty konkretisoimaan. Älä toista itseäsi vaan anna joitain konkreettisia tehostus /kehitysesimerkkejä.

Käyttäjän hiilinen kuva

Luin myös tuon sinun "konkreettisen" esimerkin, minkä linkkasit. Eipä sieltä mitään jää käteen, joko yksityistetään tai nostetaan veroja. Se ei ole konkreettista.

Olen tarjonnut vaihtoehtoja sosiaali- ja terveydenalalla, minkä tunnen. Asu ja elä -malli toisi säästöjä kunnille, omaishoidon tehostaminen (ei sen alas ajaminen, mallia Vantaan kokoomus) toisi säästöjä kunnille. Myös Marja-Vantaata pitää ajatella sijoituksena, ei menoeränä.

Väität, että iso osa kunnan palveluista tehdään koneella. Vantaan kaupungin kotisivulta löytyy kuitenkin tämmöinen kohta:" Suurin osa henkilöstöstämme toimii sosiaali- ja terveydenhuollon hoitotehtävissä. Kolmannes meistä on opetustehtävissä ja loput teknisissä- ja hallintotehtävissä." http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;304;7717

Kysynkin siis edelleen, missä ovat hoitajakoneet ja opettajakoneet? Luultavasti myöskään tekninen ja hallintotehtävä ei tarkoita pelkästään koneilla ajelua.

Tehostaminen ja yksityistäminen on yritysten edunvalvontaa.

Mutta sinä itsehän ajat tehostamista :) Yritysten etuja pitää valvoa siinä missä kuntalaistenkin. Yhteisöverosta 22% tulee kunnalle.

Omaishoidon tehostaminen ei pelasta Vantaata. Säästäminen ja tehostaminen ei riitä! http://marilla.blogit.uusisuomi.fi/2008/09/05/i-vantaa/

Aurinko ei ole vihreä. Ts. ei kukaan oletakaan, että opetus tai hoivatyö tehtäisiin koneilla. Toisaalta, tietokoneet tehostaa hallinnon työtä aivan merkittävästi.

Ja tämä tältä erää.

Käyttäjän hiilinen kuva

Ei tietenkään yksin riitä. Emme kait me ole etsimässäkään mitään Sampoa, mikä tekisi yhdellä pyöräytyksellä Vantaasta rikkaan. Me olemme etsimässä monia kohteita, missä tehostaa ja kehittää omaa toimintaa.

Kirjoitit aikaisemmin, että koneet pitäisi saada hyötykäyttöön ja siinä suhteessa yksityistäminen toimisi. Nyt sitten vihjaat hallinnon tietokoneisiin. Tarkoitatko, että hallinto pitäisi yksityistää vai että kaupungin pitäisi hankkia koneet yksityiselle, joka niitä käyttäisi? Nyt en enää ymmärrä.

Käyttäjän kangaro kuva

Pyynnöstä lisäsi yhden kirjoituksen blogiini:

http://kangaro.blogit.uusisuomi.fi

Mitäs mieltä olet muuten Teemu tästä hankkeesta:

http://www.ampumaurheilukeskus.fi/

kannatatko vai oletko vastaan?

Käyttäjän hiilinen kuva

Minut on kutsuttu informaatiotilaisuuteen, johon näillä näkymin olen tulossa. Ampurata tulisi fyysisesti vain muutaman kilometrin päähän mistä asun. Mediaseksikkäitä termejä käyttäen taistelen YIMBYn ja NIMBYn välillä.

Ainakin lisätietoa kaipaan asiasta ja informaatiotilaisuus on varmasti mitä otollisin paikka sitä hakea. Tässä kohta siis äänestän tyhjää :P

Rehellinen vastaus, mistä kiitokset. Oletan ettet itse ole alan harrastaja?

Toivottavasti saat infotilaisuudessa vastauksia ja uusia näkökulmia, ja tuon linkkaamani sivuston sivupalkistahan löytyy alustavasti lisää tietoa, paikasta, meluongelmista, luontoon liittyvistä asioista ja turvallisuudesta..

Käyttäjän hiilinen kuva

En ole itse alan harrastaja, mutta se ei sulje pois mahdollista tukea hanketta kohtaan. Eniten minua hankkeessa kiinnostavat mahdollinen äänihaitta lähialueille sekä käytetäänkö ampumarataa myös öisin, jolloin lentoliikennettä ei esimerkiksi ole.

Tietenkin myös mahdolliset ympäristöhaitat. Niihin on vastattu todella hyvin sivustolla. Äänihaitoista en löytänyt mitään vakuuttavaa laskelmaa äänivallien ja maaston kanssa. Se olisi mielestäni tärkeä saada.

http://www.ampumaurheilukeskus.fi/a/index.php?option=com_content&view=ar...

tuon varmasti jo näitkin..

Tuskin mitään rataa missään öisin käytetään, eiköhän ne aukioloajat ole siinä tavanomaisessa marginaalissa. Esimerkkinä nyt vaikkapa Haliko radan aukiolot:

"Ma – pe klo 10 – 21, la klo 10 – 18, su klo 12 – 18.

Pimeän aikana ammunta kielletty.

Lisäksi ammunta kaikilla aseilla kokonaan kielletty seuraavina arkipyhinä:
- loppiainen
- pitkäperjantai
- ensimmäinen pääsiäispäivä
- toinen pääsisäispäivä
- helatorstai
- juhannusaatto
- juhannuspäivä
- pyhäinpäivä
- jouluaatto
- joulupäivä
- tapaninpäivä"

Sipoossa ajat ovat tämänkaltaiset:

SMY:n HAULIKKORATA

HAULIKKORATA

Kesäkausi 31.3.-28.9.2008 Talvikausi 02.01-30.03.2008

Ma-To 15.00-20.00 PE suljettu La suljettu
La-Su 10.00-15.00 Su 10.00-15.00

Talvikausi 01.10-30.11.2008

La-Su 10.00-15.00
Joulukuussa suljettu

PAKKASRAJA -10 C

Sipoon rata suljettuna: 01.01. * 06.01. * 21-24.03 * 01.05. * 11.05. * 20-22.06. * 01.11. * 06.11. * 06.12. * 24-26.12.

HUOM. Ammunta edellä mainittuina päivinä ehdottomasti kielletty."

Noista osviittaa..

Ai juu, tämä unohtui edellisestä: laitatko näkyvämmin blogiisi tuon puoluetaustasi, kiitos.

Kirjoita uusi kommentti

Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja