*

Teemu Hiilinen - Teemu tarttuu toimeen

Ostatko pornoelokuvia lapsillesi?

Voisin sanoa kaikkien vanhempien tietävän pornon ikärajan olevan 18 vuotta ja voisin samaan hengenvetoon väittää, että suurin osa vanhemmista ei ostaisi ns. aikuisliikuntaelokuvaa 12-vuotialle lapsilleen. Valitettavasti monet vanhemmat kuitenkin ostavat K18-pelin, joka sisältää pornoa ja väkivaltaa juuri niille samoille lapsille.

Pelien ikärajat ovat selvästi menneet monilta kasvattajilta tyystin ohi. Ikärajat eivät ole pelien taitotasoja, kuten monet kuvittelevat, vaan ne on asettu kertomaan pelien sisällöstä. Tämän lisäksi peleissä on erilaisia varoitustarroja, jotka paljastavat mistä syystä peli on saanut esimerkiksi K18-leiman. Yleisinä syinä ovat väkivalta tai porno.

Ikärajat eivät ole paras keino estää lapsia pelaamasta väkivaltaisia pelejä, mutta niiden pitäisi antaa kasvattajille selvä viesti eri pelien sisällöistä. Monissa perheissä tietokoneet ja pelikonsolit sijaitsevat huoneessa, minne vanhemmilla ei ole mitään näköyhteyttä. Näin vanhemmilla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä heidän juuri ostamansa pelit sisältävät. Olisikin hyvä kiinnostua lasten peliharrastuksesta, kuten mistä tahansa harrastuksesta.

Vanhempien tulisi rohkeasti kysellä eri peleistä lasten kanssa, pelata heidän kanssaan niitä pelejä ja tutustua niihin paremmin. Jos lapsi harrastaa jalkapalloa, niin vanhemmat kyllä kuskaavat lapsiaan ja huutavat hävyttömyyksiä tuomarille kentänlaidalla, mutta peliharrastuksen kohdalla ei vastaavaa ilmiötä ole syntynyt.

Pelaaminen on loistava harrastus kaikenikäisille. Pelit tarjoavat erittäin hyvää viihdettä ja ns. aivot narikkaan -mahdollisuuden. Mutta myös pelaamisessa tulee olla rajoja - ikärajojen lisäksi. Tärkeintä on olla demonisoimatta pelejä, vaan ottaa ne vastaan hyvänä harrastuksena.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (22 kommenttia)

Mikko Saarinen

Ikärajoilla ei ole paljon merkitystä kun netti on pullollaan pornoa ja väkivaltapelejä. Jos vanhemmat eivät osta peliä, niin se ladataan verkosta. Ikäraja on kaunis, mutta kuolleena syntynyt ajatus.

Käyttäjän hiilinen kuva
Teemu Hiilinen

Kuten kirjoitin, niin ikärajoilla lähinnä viestitään vanhemmille pelin sisällöstä. Olen itse kasvanut hyvin pitkälti pelimaailmassa, missä edelleen vahvasti vaikutan erilaisissa toimissa. Vanhempien vastuulla on valvoa lasten pelaamista myös ikärajojen suhteen.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Mielenkiintoista on, että nk. pehmoporno, aikuisten välinen "suostuntaseksi", on hyihyi, mutta väkivaltaa tulee joka tuutista vailla mitään kontrollia, ja useimmat vanhemmat eivät pidä sitä kummoisenakaan juttuna.

Lyhyesti: tappaa saa, pussata ei.

Matias Härkönen

Kovan pornon yhdistäminen peleihin ei ole oikein vakuuttavaa. Harvassa pelissä mitään kunnon "pornoo" on, vaikka k18 merkintä oiskin.

Melkein kaikissa FPS (first person shooter) ja muissa vastaavissa peleissä on k18 merkintä niiden "väkivaltaisuuden" vuoksi. Niitä joskus pelanneena, pidän tätä täysin naurettava vitsinä ja holhoamisena. Etteikö esim. 16-17 vuotias voisi tuollaisia pelata.

Valitettavasti tässäkin yhteiskuntamme menee taas holhouksen tielle. Pornoa, väkivaltaa ja kaikkea muutakin nuo nuoret löytää kyllä ihan muulta kuin peleistä.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Minusta esim. pelissä prostitoidun kanssa seksin harrastaminen ja sitten sen kuoliaaksi hakkaaminen rahojen takaisinsaannin vuoksi on ihan riittävän rankkaa alaikäisille vaikke sinällään kovaa pornoa olisikaan. Ja se on kuitenkin jokseenkin erilaista kun että löytää jonkun pehmopornoklipin netistä.

Matias Härkönen

Puhut varmaan GTA pelistä, joka nyt ehkä se on "rajuin" kaikista. 99% peleistä on kuitenkin "normaalia" ampumista. Kuulostaa tietysti epämieluisalta, mutta tämä nyt on pelin henki ja idea.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #8

Emmä ehkä ostaisi lapselle pelejä jotka on "pelkkää ampumista". Pikkuveljeni esim. ihan tyytyväisenä pelailee jalkapallopelejä.

Matias Härkönen Vastaus kommenttiin #14

Tässä kohtaa ottaisit siten vastuusi vanhempana, niin kuin kuuluukin. Jokainen vanhempi osaa varmasti kuitenkin itse arvioda, milloin heidän lapsensa on valmis "ampumispeleihin". Suurin osa 17 vuotiaista varmaankin on, mutta ei saisi pelata....

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #15

No tietenkin noi ikärajat on aina vähän veteen piirrettyjä viivoja. Voisin kuvitella voivani ostaa ampumispelin sille kuvitellulle parin kuukaden päästä 18 vuotiaalle lapselleni. Mutta en ostaisi kuvitellulle 13 vuotiaalle lapselleni.

Käyttäjän PetriMkel kuva
Petri Mäkelä

Tämä ongelma tullee katoamaan itsestään, kun kaikki vanhemmat alkavat olla kasvaneet pelien kanssa ja pelaaminen on luonnollinen osa elämää (kuten vaikkapa tv:n tuijottaminen omille vanhemmille).

Ps. Jos vanhemmilla olisi viitseliäisyyttä, niin kyllä tuon pelien nettilataamisenkin saa omassa perheessä kuriin..

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Monet ajattelee, että peli on vaan peli eikä siinä voi olla mitään kauhean pahaa. Monet nuoremman polven vanhemmista ovatkin sitten traumatisoineet itsensä lapsena niiden ensimmäisten pelottavien videopelien kanssa, ja ovat aika tarkkoja siitä mitä antavat omien lastensa pelata.

Eikä lapsi välttämättä sitä gta:ta saa käsiinsä josset sitä sille osta. Voit esimerksi valvoa vähän ettei koneella pyöri esim. laittomat waret. Ja käydä katsomassa mitä siellä pelataan. Omassa kotona tietokone oli keskellä olohuonetta. Monet väittävät että se ei voisi toimia, mitenniin muka ei?

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Tästä kaikille vanhemmille oppikirja. Varoitus: sisältää tutkittua tietoa.
http://www.pelipaiva.fi/pelikasvattajankasikirja.pdf

Martti Laines

Väkivaltaa sisältävä tv- ja elolukuvaviihde on osa länsimaista kulttuuria, jota on kauhisteltu jo minun lapsuudessani 70-luvun lopulla. Varmaan kauemminkin. Niin turhaan.

Mutta löysin blogistasi jotain uuttakin; mainitsisitko muutaman "pornopelin"?

Matias Härkönen

Minun lapsuuden traumat saatiin aikaan Leisure Suit Larryllä. Ihmekös että olen niin vinoutunut...

http://en.wikipedia.org/wiki/Leisure_Suit_Larry

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Ensimmäinen seksiaktia toisinaan esittävä peli minkä aikoinaan tapasin oli Leisure Suite Larry - tai yleensäkin Larry-pelit. Näissä tehtiin toisinaan yhdyntäaktia esittäviä liikkeitä, käytettävissä olleen grafiikkaresurssin rajoissa. Äänitehosteista en muista. Käytettävissä oli beepperi.

Yrityksistäni huolimatta en ole löytänyt laadukkaista seikkailupeleistä kypsää aikuista kiinnostavaa pehmopornoa. Komeaa grafiikkaa ja pursuilevia rintavarustuksia kyllä, mutta kaikki amerikkalaisen tissinäkemyksen rajoissa ja kyseisen ideaalin sävyttämänä.
Sen sijaan alle 18-vuotiailta virallisesti kiellettyä (mutta ah niin suosittua) on raaka väkivalta. Veri roiskuu, vastustajat tuhotaan röykkiö röykkiöltä. Pelien historiaa seuratessa on mielenkiintoista seurata vastustajien etnisyysviitteitä.

Saara Huttunen otti esille huomionarvoisen seikan. Pikemmin kuin kikkeleiltä ja pimpsoilta varjeleminen, olisi ajankohtaisempaa varjeleminen lapsia arvomaailman muokkaamiselta. Peleissä asetutaan tyypillisesti joko hyviksiksi tai pahiksiksi, toisinaan siltä väliltä, ja jostain syystä pahis on kiehtova rooli keskenkasvuiselle. Tätä tuskin juuritaan pois kielloilla, mutta asennekasvatuksella olisi tilausta.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

En osta. Nauhat kuluvat omassa käytössä eikä niistä enää ole perinnöksi.

Käyttäjän jtk kuva
Juha Korhonen

http://www.pegi.info/fi/index/id/201/

Ei nuo suositukset turhaan ole olemassa. Nuo kun saisi vielä pakolliseksi internettiinkin.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Mielenkiintoista on, että kuuluisa GTA on k-18, mutta kaikenlaisia sotapelejä on k-16:lla tai jopa k-12:lla.

Grand Theft Autossa yhteiskuntamoraalia koetellaan, ja siitä kaiketi tuo kielto, sotapeleissä sen sijaan yksiselitteisesti tapetaan, mikä lienee sitten hyväksyttävää toimintaa.

Käyttäjän hapotusjahapatus kuva
Anttijuhani Tuominen

Ehkä tuo ikäraja, 18 vuotta, on myös turhan ylhäällä. Kyllähän jo 15 vuotiaat - ja usein nuoremmatkin - ymmärtävät, että pelien väkiuvalta on vain peliä. Useat meistä asennoituvat pelien ikärajoihin suosituksena, sillä nuoren kehitys on aina hyvin yksilöllistä. Silti tämän seikan arvioiminen kuuluu aina ja ainoastaan lapsen tai nuoren vanhemmille.

Käyttäjän Kansojenherra kuva
Tuukka Kuru

Samaa moralisointia oli ilmassa jo 2003, kun Manhunt ilmestyi markkinoille. Teini-ikäisenä tuli sekin pelattua läpi, eikä se sen suurempia traumoja jättänyt.

Tärkeintä on varmaankin se, että lapsi tai nuori ymmärtää pelin olevan fiktiivinen. Tämänkin asian tulisi olla vanhempien eikä valden vastuulla.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Se mikä itse pelikuluttajana vähän ahistaa, on vaikka se että jossain perheen kesken katsotaan jotain salkkareita missä huumeita duunataan, ihmisiä haudataan elävältä ja kidnapataan. Ja ihan siellä perheen kesken katsotaan semmoista skeidaa. Mutta sitten ei saa pelata kun tunti joka toinen päivä ja erittäin rajattuja pelejä.

Pelejä en sinänsä puolusta. Itse olen pelimies henkeen ja vereen, mutta en tietenkään anna poikani (10v) pelata mitä tahansa. Ikärajat ovat pääsääntöisesti kohdallaan vaikka huteja niissäkin on. Myös leffoissa (=kaikki muistaa pieni talo preerialla ja k-18)

Pelit, kirjat, elokuvat ja televisio-ohjelmat pitää nähdä aika tasavertaisina kulttuurituotteina. Pelikasvattajan käsikirja on hyvä lukea. (esmes pelipohjaiset oppimisympäristöt ovat saaneet erityisesti pojat oppimaan ihan eri tavalla)

Käyttäjän jussikeskinen kuva
Jussi Keskinen

Kysymys on laajemmista ympyröistä, kuin henkilökohtaisista traumoista, joita on aika vaikea itse analysoida, aika näyttää.

Porno ja peliteollisuus on alistettu rahan tekemiselle ja sieltä ei ole odotettavissa mitään erityistä, kosmeettisia asioita tietysti hoidetaan mutta kilpailuasetelmat ovat pidettävä.

Tarjotaan jotain, jonka aiheuttamia vahinkoja ei osata korjata. Uskon, että useimmat kyllä tajuavat, että väkivalta on vain peleissä mutta yhtä varma olen, että ne vaikuttavat jollain tapaa ajatteluun.

Porno, niin kivaa kuin se on, on aiheuttanut paljon vahinkoa, joka näkyy vasta jäävuoren huippuna. Näihin liittyvät lieveilmiöt ovat todella mittavia, kuten jokainen voi käsittää.

Nämä ongelmat eivät toki ole vaan peleissä, vaan ne on tuotu kaikkialle ja niitä markkinoidaan röyhkeästi ja salakavalasti. Mitä enemmän eriarvoistetaan sitä suurempi joukko tippuu pois "pelimaailmaan" ja sitä kovemmaksi ja aggressiivisemmaksi käy kilpailu niistä paikoista joita vielä on jäljellä. Mistä kuvittelette, että tilanne johtuu?

Toimituksen poiminnat