*

Teemu Hiilinen - Teemu tarttuu toimeen

Sukupuolijako on teennäinen koulujen liikuntatunneilla

Helsinkiläinen lukiotyttö avasi hyvän keskustelun koululiikunnan ryhmäjaosta. Kirjoituksessaan hän pohtii, miksi pojilla ja tytöille opetetaan eri lajeja. Iltalehti haastatteli opetushallituksen opetusneuvos Matti Pietilää, jonka mukaan ryhmäjaot tehdään sukupuolen mukaan, koska poikien jalkapallo-ottelut voivat olla liian raisuja tytöille.

Pietilän tekstistä erottuu mukava historiallinen kaiku, missä pojat ovat aina raisuja ja tytöt hentoja heiveröisiä. Sukupuolijaottelu on kuitenkin hyvin teennäinen, kun vertailee lasten kehitystä ja osaamista keskenään.

Ryhmäjako on minustakin perusteltua, mutta ryhmäjaon tulisi perustua osaamiseen sekä kehitystasoon. Esimerkiksi on monia lapsia, jotka harrastavat aktiivisesti jalkapalloa tai ovat muuten urheilullisia. Näiden lapsien lisäksi on iso joukko lapsia, joilla pelkkään palloon osuminen on jo haaste. Nämä motorisesti kömpelömmät tai jalkapallosta viisveisaavat lapset seisovat liikuntatunnin maalitolpan vieressä ja toivovat ettei hirveästi sattuisi tämän tunnin aikana. 

Mikäli jako tehtäisiin näiden kahden ryhmän välillä saisivat liikunnalliset lapset pelata omassa ryhmässään, jolloin heillä olisi enemmän haastetta tunnilla. Toisessa ryhmässä voitaisiin sitten keskittyä jalkapallon perusteisiin ja saataisiin onnistumisen kokemuksia myös heille. Silloin jalkapallotuntikin saattaisi tuntua mukavalle.

Liikunta on äärimmäisen tärkeä oppiaine kouluissa. Mikäli ihminen oppii rakastamaan ja janoamaan liikuntaa jo lapsena on tämä mitä parhainta ennataehkäisyä. Jos taas tuotamme liikuntatuntien kautta lapsille vain epäonnistumisia tai suoranaista pelkoa, voimme vain kuvitella miten vaikeata on aikuisena aloittaa uudelleen liikuntaharrastus.

Tästä syystä teennäinen jako sukupuolen perusteella tulisi purkaa peruskouluissa ja sen sijaan jakaa lapsia tuntikohtaisesti "edistyneisiin" ja "aloittelijoihin". Tämä jako ei toki olisi sama joka tunnilla, vaan vaihtelisi oppitunnin sisällön mukaan. Silloin vältettäisiin myös leimaantumista ryhmien välillä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Pertti Väänänen

Sukupuolijaon sijaan luokittelu?

Käyttäjän Minnamaarialax kuva
Minna-Maaria Lax

Ehdotus on hyvä. Ei tarvita välttämättä luokittelua taitotason peusteella, vaan oppilas voisi valita kahdesta lajista. Jos kouluaikanani olisi ollut mahdollisuus valita taitoluistelu tyttöjen kanssa eikä se poikien lätkä, olisin oppinut luistelemaan. Hokkarit kun olivat täysin off.

Käyttäjän kokkonenvesa kuva
Vesa Kokkonen

Pietilän teksti oli tökerö - ihan niin kuin pojat automaattisesti olisivat harjaantuneita jalkapalloon ja tytöt eivät. On aika hämmentävää, jos koulutuspolitiikkaa tehdään tällaisten yleistysten perusteella.

Tasoryhmät ja valinnat herättävät kuitenkin omat pulmansa. Samalla tavalla muissakin aineissa voitaisiin siirtyä tasoryhmiin, koska tasoeroja todella on. Valinnoissa on vähän sama ongelma - ohjataanko oppilaat oppimaan uutta vai tekemään sitä, missä he jo ovat hyviä?

Jos koululiikunnan yksi tavoite on oppia toimimaan ryhmässä, kaikki jaottelut sotivat tätä vastaan. Jos tavoitteena on oppia uusia liikunnallisia taitoja, niin silloin asia on ymmärrettävämpi.

Käyttäjän JuSa kuva
Juhani Sademaa

"Jos koululiikunnan yksi tavoite on oppia toimimaan ryhmässä, kaikki jaottelut sotivat tätä vastaan. Jos tavoitteena on oppia uusia liikunnallisia taitoja, niin silloin asia on ymmärrettävämpi."

Eivät sodi merkittävästi. Molemmat tavoitteet ovat olemassa, mutta kyllä liikuntatunnilla liikunnalliset taidot ovat tärkeämpi tavoite. Ryhmäjako ei poista mahdollisuutta oppia ryhmätaitoja.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Meillä siirryttiin lukiossa sekaryhmiin. Aluksi se tuntui vähän oudolta, mutta siihen tottui. Toisaalta, poikien suosikkia salibandyä pelattiin ihan liian usein. Tuossa voisi olla yksi plussa sukupuoliryhmille ja vastaus kysymykseen miksi opetellaan eri lajeja: meillä ainakin tunteja järjestettiin toiveiden mukaan. Aika moni tyttö olisi halunnut jotain muuta kuin salibandyä, mutta sitä oli usein, koska ppjat halusivat sitä aina. Ei sillä, oltiin me mm. zumbaamassa tällä sekaporukalla.

Voisi olla aiheellista, että sukupuolijaottelusta liikuntatunneilla luovuttaisiin kokonaan. Jotenkin tuntuu, että yläasteellakin jaottelun ensisijainen tehtävä on saada oppilaat keskittymään liikkumiseen, ei keskenään flirttailuun tms. Yläaste on vähän sellaista aikaa.

Käyttäjän jremes kuva
Juha Remes

Koululiikunta itsessään on kollektivismia ja kommunismia. Ihmiset ovat yksilöitä, joten tästä neukkuaikaisesta perinteestä joutaisi hankkiutua eroon.

Käyttäjän JuSa kuva
Juhani Sademaa

Sitähän joukkuepelit ovat. Monille liikunta tarkoittaa samaa kuin joukkuepelit. Meitä yksilölajeihin mieltyneitä on merkittävä osuus.

Me vierastamme lajeja, joissa oleellisena sisältönä on vastustajan suorituksen epäurheilijamainen häiritseminen. Sehän kuuluu kollektivistiseen ajatteluun.

Toimituksen poiminnat